• Idag är det generellt enkelt att byta mobilabonnemang mellan olika operatörer. Alla erbjuder möjligheten att behålla ditt gamla nummer vilket gör det enklare för vänner, bekanta och dig själv.
  • Efter att ditt abonnemangs bindningstid har löpt ut är du fri att byta operatör och abonnemang som du vill.
  • Har du bindningstid kvar så är det vanligt att du ändå kan ändra abonnemangsform hos samma operatör.
  • Här ger vi dig all information för att kunna byta operatör för din mobiltelefoni enkelt och säkert.

byta mobiloperatör

Varför byta?

Det finns några olika anledningar varför man vill byta abonnemang, bland annat pris och operatörens täckning. De mindre operatörerna använder de stora operatörernas nät, vilket gör att de ofta har riktigt bra täckning till lägre pris. Företagen som erbjuder flera tjänster såsom bredbandsuppkoppling, kabel-tv och fast telefoni kan ha paketpriser som gör att totalpriset för allt blir lägre, och det samlas på en och samma faktura för enklare administration.

Om du upptäcker att du behöver mer surf eller inte använder all surf som du betalar för är det enkelt att ändra surfmängden hos din nuvarande operatör utan att det påverkar abonnemanget i övrigt. Detta eftersom alla abonnemang redan räknar in samtal, sms och mms som grund och det som gör skillnader i pris är mängden mobilsurf.

Operatörerna presenterade fri surf inom EU som något exklusivt, men det är numera lagstadgat av EU att du har rätt att använda surfmängden som du betalar för utan extra kostnad (upp till 10 GB eller så mycket som operatören har avtalat med de andra EU/EES-länderna). Vissa abonnemang fungerar dock enbart i Sverige. Samtal, sms och mms till och från andra länder kan däremot kosta olika beroende på vilken operatör du väljer.

Behåll ditt nummer

Om du vill behålla ditt gamla nummer när du byter abonnemang gör du det genom enkla steg i  beställningsprocessen av ditt nya abonnemang. Det kan göras via kundservice hos de flesta operatörerna, men också online eller i butik. Du kan inte ha någon bindningstid kvar på ditt gamla abonnemang och det kan ta upp till en vecka att flytta ditt nummer.

Fördelar med olika operatörer

Telia

Telia är en av Sveriges största operatörer, inte bara av mobiltelefontjänster utan också av TV, bredband och hemtelefoni. De har tidigare fått priset för bästa mobilnät av mätföretaget P3. Telia är definitivt inget dåligt val, särskilt i glesbygden och norra Sverige.

Om du redan har ett abonnemang hos Telia kan du lätt komma åt och göra ändringar i abonnemanget, såsom att minska eller öka surfmängd i sektionen Mitt Telia där du får en översikt för alla dina avtal. Du hittar enkelt vilka tjänster du kan få paketpris på uppe i huvudmenyn.

halebop

Välj istället Halebop som ägs av Telia och använder Telias nät. Nöjdare kunder och betydligt mer för pengarna!

Läs mer & Beställ

Telenor

En fördel med ett Telenorabonnemang är att de funkar bra om du spenderar mycket tid utomlands, exempelvis i USA. De har nu samarbeten med andra nätoperatörer så att du kan surfa som om du vore i Sverige i 41 olika länder, bland annat inom EU/EES, USA och Thailand. Du får även ringa fritt världen över till familjemedlemmar.

Om du har ett gammalt Telenorabonnemang med bindningstid kan du när som helst byta till ett nytt, som då inte kommer att ha bindningstid eftersom de har valt att sluta med det. Telenors nät täcker 90 % av Sveriges yta och har generellt mycket bra täckning längsmed kusten.

Hos Telenor kan du byta surfmängd högst en gång i månaden, och surfmängden är det enda som skiljer i deras olika abonnemang.

Vimla

Välj istället Vimla som ägs av Telenor och använder Telenors nät. Nöjdare kunder och betydligt mer för pengarna!

Läs mer & Beställ

Tele2

Tele2 har en smart variant på abonnemang, Tele2 Unlimited, där du inte har någon fast surfmängd, utan du kan surfa, streama och var uppkopplad dygnet runt utan att bry dig om surfmängden. Dock börjar du med 20 GB och när de är slut fyller du kostnadsfritt på med 5 GB data i taget. Tele2 har likt Telia och Telenor god täckning.

Befinner du dig i tätort eller i södra Sverige spelar det ingen roll vilken operatör du väljer då alla har bra täckning där, men i norra Sverige är Tele2 något glesare än de andra två stora operatörerna.

comviq

Välj istället Comviq! Mycket surf, inga bindningstider och använder samma nät som Tele2.

Tre

Tre (3) har några smarta lösningar som ger dig anledning att välja dem. Exempelvis ingår gratis musikstreaming (så länge du har data kvar att använda) och ditt lyssnande kommer inte att påverkar din övriga surfmängd. Du kan även överföra mobildata du inte använder till vänner och familj som också använder Tre, och om du befinner dig någonstans där du inte har mobiltäckning men är kopplad till ett WiFi-nätverk kan du använda detta för att ringa.

Tre har investerat mycket i hastigheten på sitt mobilnät vilket har gjort att de har riktigt bra surfhastigheter på de platser där de har täckning. Befinner du dig i norra Sverige så är Tre inte bästa valet av operatör eftersom de till största del har täckning längsmed de större vägarna och de orter som ligger längsmed dessa.

Hallon

Välj istället Hallon! Samma nät som Tre men bättre priser och enklare abonnemang – ett riktigt bra val!

Läs mer & Beställ

Hallon

Hallons största säljpunkt är enkelhet. De har inga rörliga priser, allt ingår och enda skillnaden på abonnemangen är surfmängden på upp till 100 GB. Månadskostnaden dras från ditt betalkort istället för att du får en svårtydd faktura, vilket gör abonnemanget mycket enkelt att hantera. Hallon har dessutom lägre priser för barn, studenter och seniorer. Den surf du inte använder upp sparas till nästa månad.

De har heller inga startavgifter eller andra kostnader som tillkommer när du skaffar abonnemanget, och de har ingen bindningstid eller uppsägningstid. Hallon använder 3:s mobilnät och har därför samma för- och nackdelar som Tre.

Hallon

Hallon är ett bra val! Ägs av Tre och använder Tres nät, men med nöjdare kunder och betydligt mer för pengarna!

Läs mer & Beställ

Halebop

Halebop fick pris för nöjdaste privatkunder 2021 och använder sig av Telias nät, så deras täckning är tillförlitlig i större delarna av landet.

Deras support är tillgänglig dygnet runt och data du inte använder sparas till nästa månad. Maximalt kan du spara upp till den datamängd som ingår i ditt abonnemang. En annan härligt tjänst som Halebop erbjuder är att du kan köpa en begagnad telefon i bra eller toppskick samtidigt som du tecknar abonnemang hos Halebop. Du kan också lätt uppgradera eller ändra ett befintligt abonnemang via supporten eller hemsidan. De har två olika abonnemang till studentpris.

halebop

Välj Halebop som ägs av Telia och använder Telias nät. Nöjda kunder och mycket för pengarna!

Läs mer & Beställ

Vimla

Vimla har samma approach som Hallon, att mobilabonnemang ska vara enkla och schyssta. De har därför ingen bindnings- eller uppsägningstid på abonnemangen och du kan välja mellan tre alternativ för hur du vill betala, genom antingen mailfaktura, kontokort eller autogiro. De använder Telenors nät, så Vimlas täckning är tillförlitlig i stora delar av landet.

Även hos Vimla sparas din oanvända surf till nästa månad, upp till max 100 GB. Vimla har också mycket nöjda kunder med 97 % positiv feedback på supporten. De har också rabatter för barn, studenter och seniorer. Hos Vimla får du 10 kr rabatt på din månadskostnad om du värvar en vän som Vimlakund, och din vän får också 10 kr lägre månadskostnad.

Vimla

Välj Vimla som ägs av Telenor och använder Telenors nät. Nöjda kunder och mycket för pengarna!

Läs mer & Beställ

Fello

Fello startades av två personer som var trötta på dålig support och abonnemang som visar sig vara mycket dyrare än de framställdes som. De har ingen bindningstid eller uppsägningstid och det enda du väljer är mängden surf, där all oanvänd surf sparas till månaden efter. Om du bjuder in en vän som tecknar ett abonnemang hos Fello så bjuder de dig på en månadskostnad.

Fello har ett mycket högt TrustScore hos Trustpilot, det är till exempel högre än Vimla. Fello använder Telias nät och har rabatter för seniorer, studenter och personer under 18.

Fello

Fello är en operatör som är flexibel och har schyssta villkor. Fello använder Telias mobilnät.

Läs mer & Beställ

Comviq

Comviq har inte heller någon bindnings- eller uppsägningstid och har flera olika varianter av mobilabonnemang, vilket gör att du kan anpassa ditt abonnemang utefter det du behöver. Comviq har en smart lösning för dig som ska på semester, och du kan då köpa paket med surf så att du inte får några oväntat höga kostnader. Kolla Comviqs hemsida för olika paket och abonnemangspriser. De erbjuder rabatter för studenter och seniorer och har rejält bra täckning i Sverige eftersom de använder både Telenors och Tele2s mobilnät.

I deras Fastpris-erbjudanden ingår, förutom surf och fria samtal och meddelanden inom Sverige, även samtalsminuter till 41 olika länder i världen. Utlandsminuterna varierar mellan 100 och 1000 minuter beroende på abonnemang eller kontantkort. Comviq är därför ett av de bästa abonnemangen du kan skaffa om du ofta ringer till utlandet.

comviq

Billigt, billigt, billigt säger man i reklamen – men även mycket surf, inga bindningstider och använder ett bra mobilnät.

Är det dags att byta?

Om någon av operatörerna ovan verkar bättre än operatören som du har idag, tveka inte att byta. Det är en enkel process som inte kräver mer än ett par minuter av din tid (och kanske ett par dagars väntetid om du flyttar med ditt nummer).

Ett byte kan ge dig en betydligt lägre månadskostnad, bättre täckning där du befinner dig eller tjänster som de andra operatörerna inte erbjuder. Välj det som passar dig.

Ibland är livet oförutsägbart och man måste ändra på vissa saker, exempelvis skaffa en annan datamängd eller dra ner på kostnader. Då kan man undersöka vad ens befintliga operatör har för andra alternativ, eller se vad andra operatörer har att erbjuda. Ofta finns det specialerbjudanden som kan vara mycket förmånliga för nya kunder, exempelvis halva priset i upp till ett halvår, dubbel surf eller ett par gratis hörlurar.

Nummerflytt och bindningstid

Numera är det enkelt att flytta sitt nummer från en operatör till en annan, förutsatt att det inte finns bindningstid på det gamla abonnemanget. De flesta operatörerna gör nummerflytten gratis. Det är i stort sett bara när du skaffar en mobiltelefon i samband med tecknandet av abonnemanget som du får bindningstid. Om du har ett äldre abonnemang hos Telenor eller Tele2 och har bindningstid kvar, då kan du enkelt byta till ett nytt abonnemang som då inte har bindningstid kvar. Detta gör du via deras kundsidor eller supportsida.

Anledningar till att byta abonnemang

När man talar om att byta abonnemang men behålla sin nuvarande leverantör så innefattar detta oftast byte av mängden mobildata man betalar för eftersom samtal och meddelanden ingår i majoriteten av alla abonnemang. Det finns bara ett fåtal abonnemang där du betalar en avgift för varje påbörjat samtal, minutpris eller per sms. Grundavgiften för abonnemanget kan vara betydligt billigare, men så fort du börjar spendera pengar genom samtal och sms så kan du snabbt komma upp i en högre månadsavgift.

Tele2 skriver tydligt att man i deras abonnemang kan ändra sin surfmängd nedåt en gång per månad, men man får uppgradera när man vill. Andra operatörer såsom Vimla verkar låte en ändra lite när man vill. Hos de allra flesta operatörer kan man köpa extra mobildata när man behöver det utan att ändra sitt abonnemang, men denna surf läggs inte till i den sparade surfen utan måste användas upp inom en viss tid. För att sammanfatta: största anledningen till att byta abonnemang hos din nuvarande operatör beror på budget och behov av mobildata.

Varför byta till en annan operatör?

Några anledningar till att byta till en annan operatör är om man inte är nöjd med den nuvarande operatörens service, täckning, priser, villkor eller att en annan operatör helt enkelt har riktigt bra starterbjudanden.

Det är enkelt att byta operatör genom den nya operatörens hemsida. Fyll i alla uppgifter de behöver, och eventuellt nuvarande mobilnummer om du vill behålla det. Det tar cirka en vecka att flytta numret från ditt gamla abonnemang till det nya. Hos Vimla, Hallon och Fello kan du välja att betala med kontokort och då behövs inte en kreditkontroll för att starta abonnemanget.

När du får ditt nya SIM-kort och blir meddelad av din nya operatör att ditt gamla nummer nu är aktivt så byter du helt enkelt ut det gamla SIM-kortet mot det nya. Om du inte flyttar med ditt nummer, glöm inte att säga upp abonnemanget hos din gamla operatör.

De senaste åren har kundservice seglat upp och blivit den viktigaste biten för kunderna eftersom täckningen hos de största operatörerna Telia, Telenor och Tele2 är i det närmaste identisk. Bra täckning gör att andra faktorer spelar in när kunder ska välja abonnemang. Därför måste de konkurrera på andra sätt. Det märks tydligt hos de nyare och billigare operatörerna som lyfter schyssta och tydliga villkor samt låga priser som anledningar till att välja dem. Den enda operatören som har täckningen emot sig är Tre, och då bara i norra Sverige. I södra Sverige har Tre mycket god täckning och höga surfhastigheter både på landsbygden och i stan. De så kallade virtuella operatörerna Comviq, Hallon, Vimla, Fello och Halebop använder de andra operatörernas nät.

Priserna mellan olika operatörer varierar mycket, och även det man får. Telia har bäst täckning i norra Sverige, men de har också dyra abonnemang. Tele2 har till stor del likvärdig täckning som Telia, och båda operatörer erbjuder obegränsat med surf. Hos Telia kan du samla tjänster som bredband, mobiltelefoni och TV och därigenom få rabatter eller bonusar, vilket inte Tele2 nämner.

De virtuella operatörerna är generellt mycket billigare än de stora operatörerna, men ingen av dem har obegränsad surf som alternativ. När det kommer till villkor, då kan till exempel sådant som Telenors familjeabonnemang som tillåter medlemmar i abonnemanget att ringa gratis till varandra oberoende var i världen de är vara utmärkt för vissa kunder, men helt onödigt för andra. Framväxten av företag som prioriterar enkla och rättframma avtal och villkor och att operatörerna har frångått bindningstider och uppsägningstider visar att de har insett hur viktig denna aspekt är för kunderna.

Om man har tröttnat på sin gamla operatör och en annan, likvärdig, operatör har ett bra starterbjudande kan det vara värt att kika på. Alla operatörerna har olika varianter av sådant, ibland från mobiltillverkarna med erbjudande på sådant som örlurar från Samsung i samband med köp av en Samsungtelefon, och ibland får man något som inte är direkt knutet till vilket märke man skaffar. Rabatt på månadskostnaden under de första månaderna är ett vanligt erbjudande hos operatörerna. byta mobilopera

Fördelarna med de olika operatörerna

  • Telias främsta fördel är att de är störst och har ett av de bästa näten. Du kan också samla tjänster såsom fast bredband och TV-paket hos dem och få bonusar eller rabatt på priset.
  • Främsta fördelarna med Tele2 är att de är väldigt lika Telia i täckning, erbjuder ett abonnemang med obegränsad surf och ett förmånligt familjeabonnemang. Om man har ett abonnemang till sitt barn hos Tele2 kan man lägga till tjänsten Föräldrakollen så att man får bra koll på hur barnet använder sin mobiltelefon.
  • Telenors bästa saker är deras familjeabonnemang där man ringer fritt till familjemedlemmar oavsett var man befinner sig. De har också mycket bra villkor för utlandssurf i 41 länder.
  • Comviq har alltid varit bra på att hålla priserna nere, vilket de fortsätter att göra. De har ett riktigt billigt fastprisabonnemang. Betalar man lite mer så får man ett heltäckande abonnemang där surf, samtal och meddelanden inom Sverige ingår, och beroende på vilket man väljer kan ett stort antal samtalsminuter till utlandet ingå.
  • Tre har några trevliga tjänster såsom fri musikstreaming i hela EU, WiFi-samtal samt bra täckning och surfhastigheter i städer och i södra halvan av Sverige.
  • Hallon, Vimla och Fello är så lika att man lika gärna kan nämna dem i samma text. Alla är billiga, har enkla abonnemang där samtal och meddelanden ingår redan vid det billigaste alternativet, samt att man kan välja mellan olika betalningsalternativ. Alla tre har dessutom barn-, student- och seniorrabatter och ingen har startavgifter, bindningstider eller uppsägningstider.
  • Halebop använder Telias snabba, heltäckande mobilnät och bedömdes som operatören med nöjdast kunder de senaste fyra åren. De har bra surfmängder till okej priser och de har även studentabonnemang i sitt sortiment. Dessutom har de begagnade mobiler som man kan skaffa samtidigt som man tecknar ett abonnemang och därmed få en bra mobil till en lägre kostnad.

Sammanfattning av fördelar och nackdelar av olika operatörer

Alla operatörer har sina för- och nackdelar, så välj vad du anser är viktigast och hitta den operatör som matchar bäst. Om du inte trivs är det oftast lätt att byta operatör och flytta med ditt nummer, förutsatt att du inte har bindningstid kvar på ditt gamla abonnemang. Att byta abonnemang hos din befintliga operatör är ännu enklare och kan göras online, i deras appar eller via deras kundtjänst. Generellt har operatörerna börjat fokusera mer på kundservice eftersom den tekniska biten mer eller mindre redan täcker hela landet, och det är en självklarhet att det ska fungera. Är du inte nöjd, byt.

Byta mobiloperatör – så här gör du:

När du byter operatör kan du flytta med dig ditt gamla telefonnummer. Det finns några saker som du kan tänka på för att göra bytet av mobiloperatör så smidigt som möjligt.

Begär nummerflytt hos din nya operatör

Om du vill ta med dig ditt telefonnummer till din nya operatör så kan du be din nya operatör att göra nummerflytten. Ibland sker detta kostnadsfritt, men operatören kan ta ut en avgift för att portera numret. Det bör stå med i avtalet att operatören tar ut en kostnad för detta. Din gamla operatör kan inte ta ut en avgift för att du flyttar ditt telefonnummer från dem.

Du behöver betala bindningstiden ut

Även om du gör en nummerflytt och tecknar ett nytt avtal hos en ny operatör så behöver du betala för ditt tidigare mobilabonnemang tills att bindningstiden och uppsägningstiden för avtalet har löpt ut. Du behöver aktivt säga upp ditt abonnemang hos din gamla operatör när bindningstiden har löpt ut. Oftast kan du be om en slutfaktura hos operatören. Du får då betala en klumpsumma som motsvarar resterande fasta månadsavgifter tills att bindningstiden hade löpt ut. mobilabonnemanget

Begär nummerflytt innan du avslutat abonnemanget

Om du har avslutat ditt abonnemang kan du inte längre flytta ditt nummer. Du behöver alltså begära en flytt av numret innan ditt gamla abonnemang har slutat att fungera.

Så byter du operatör

1. Kontakta den nya operatören För att slippa dubbla kostnader ska du meddela din nya operatör att du vill byta operatör först när ditt gamla abonnemangs uppsägningstid och bindningstid har löpt ut. Se till att operatören förstår att du vill flytta ditt tidigare nummer om du önskar nummerflytt. Detta sker inte per automatik, utan du behöver be operatören att portera ditt telefonnummer. Kontrollera om ett byte innebär ett kort avbrott så du vet hur lång tid avbrottet är. Ofta kan bytet ske över natten så fort du har fått ditt nya sim-kort, men du bör ändå säkerställa hur långt avbrottet blir. När ni har kommit överens om det nya avtalet, be om en skriftlig bekräftelse.

 

2. Kontakta den gamla operatören Fråga din gamla operatör vilka kostnader som kan uppkomma vid ett byte samt hur lång bindningstid och uppsägningstid abonnemanget har. Det kan även vara möjligt att bryta avtalet i förtid genom att betala en kostnad. Fråga din operatör hur det fungerar och vad det kostar att bryta ett avtal. Få en skriftlig bekräftelse på det ni har kommit överens om. Säg inte upp ditt gamla avtal innan du vet att den nya operatören kan överta din tjänst och eventuellt telefonnummer. Detta eftersom du efter avslutat abonnemang inte kan portera ditt nummer, utan du behöver ha numret aktivt för att kunna flytta det. Om du avslutat abonnemanget utan att portera numret så kan du förlora ditt nummer.

 

3. Säg upp avtalet Även om du ber din nya operatör att flytta ditt nummer så vill du själv säga upp ditt avtal hos din tidigare operatör. Detta är extra viktigt om du har tilläggstjänster. Genom att själv säga upp avtalet har du full koll på bindningstid och uppsägningstid och slipper dubbla kostnader eller avgifter under bytet. Säg upp avtalet skriftligen eller be om en skriftlig bekräftelse på din uppsägning.

Kom ihåg att du har uppsägningstid

Oavsett om du har bindningstid eller inte så behöver du säga upp ditt tidigare abonnemang för att avtalet ska avbrytas. Då har du oftast någon form av uppsägningstid som du bör ta hänsyn till. Sedan 1 maj 2014 får inte operatörerna ha mer än 1 månads uppsägningstid. Innan du sätter igång ditt nya abonnemang så vill du ha koll på hur lång uppsägningstid du har så att du undviker dubbla månadsavgifter. Du kan säga upp avtalet innan bindningstiden är slut för att sätta igång uppsägningstiden. Har du till exempel 1 månads uppsägningstid kan du säga upp ditt avtal 1 månad innan bindningstiden löper ut, och avtalet avbryts direkt när bindningstiden har löpt ut. Att ha en mobiltelefon för att kunna kommunicera med andra är otroligt viktigt. Vi lever i en tid där hemtelefonernas avsaknad och teknologins framfart gör det nästintill omöjligt att leva ett enkelt liv utan en telefon.

Att byta abonnemang är enkelt

Förr var det krångligt och omständligt att byta ifrån ett abonnemang till ett annat, och det var inte alltid som det var möjligt att byta på grund av avtal och regler som reglerade abonnemanget. Vissa mobiloperatörer var mer omständliga än andra när det gällde att byta abonnemang, men det var inte någon operatör som gjorde det riktigt enkelt för kunden att byta.

Idag lever vi i nya tider, och det handlar allt mer om att operatören behöver förtjäna sina kunder genom bra villkor och stabila tjänster. Mobiloperatörerna har insett att det är viktigt att kunden kan byta abonnemang när den önskar, och att det dessutom ska vara enkelt och smidigt att genomföra bytet. Allt fler mobiloperatörer erbjuder i dagsläget enkla metoder för att kunna byta till ett annat abonnemang, även om man fortfarande har bindningstid kvar på sitt nuvarande abonnemang.

Byta abonnemang med bindningstid kvar

Att man har bindningstid kvar på sitt nuvarande abonnemang är sällan ett problem för mobiloperatörerna eftersom de har lärt sig att kunderna behöver en större frihet att själv bestämma hur de ska kommunicera. Kunderna vet bäst hur just de kommunicerar och vad som är viktigast för dem, och mobiloperatörerna vill vara med och främja denna kommunikation.

Byte av abonnemang har blivit allt viktigare för mobiloperatörerna, eftersom de helt enkelt har märkt av en stor efterfrågan på det. Dessutom är det positivt att de flesta av operatörerna har förenklat processen att byta abonnemang. Detta visar på att mobiloperatörerna är villiga att utvecklas och anpassa sig till kundernas behov och efterfrågan.

Hur du byter abonnemang

När du har hittat ett nytt abonnemang så kan du avsluta ditt nuvarande abonnemang genom att antingen portera ditt nuvarande nummer via den nya operatören, eller avsluta det direkt hos den nuvarande operatören. Om du är osäker på huruvida du har bindningstid kvar så kan du kontakta din nuvarande operatör och se vilka möjligheter som finns för att avsluta ett abonnemang med bindningstid.

Hur framtiden kommer att se ut

Eftersom hela samhället är uppbyggt utifrån att man ska kunna integrera med andra personer så är det viktigt att ha verktygen och tjänsterna som gör detta så enkelt, prisvärt och bra som möjligt. Utvecklingen inom mobiltelefoni och mobilkommunikation går ständigt framåt och troligtvis kommer det att bli ännu enklare att byta abonnemang framöver. Detta eftersom mobiloperatörerna inser att kommunikationen spelar en allt större roll i hur samhället mår rent generellt. Om personerna i samhället kan kommunicera med varandra på ett enkelt sätt så flyter allt på bra.

Byta abonnemang inom samma operatör

Om du har ett abonnemang utan bindningstid så kan du oftast byta abonnemangsform genom att logga in på operatörens hemsida. Byter du upp dig till en större surfmängd eller samtalspott så brukar bytet av abonnemang ske direkt. Byter du däremot ner dig så kan förändringen ibland ske först vid månadsskiftet. Vanligtvis brukar uppsägningstiden inte gälla när du byter abonnemang hos samma operatör. Har du ingen bindningstid och väljer att byta operatör helt, då brukar abonnemanget fortlöpa tills slutet av månaden eftersom du redan har betalar för det. Vissa operatörer har 1 månads uppsägningstid, och då gäller detta när du byter operatör.

Operatörernas uppsägningstid och kontaktväg

  • Halebop: 1 månads uppsägningstid. Kontakta Halebop support genom chatt eller mejl för att säga upp ditt avtal eller om du vill ha en slutfaktura.
  • Vimla: Ingen uppsägningstid. Abonnemanget avslutas i slutet av den innevarande månaden. Du kan avsluta abonnemanget på Mitt Vimla och får då en uppsägningsbekräftelse via mejl.
  • Hallon: Ingen uppsägningstid. Abonnemanget avslutas i slutet av innevarande månad. Du avslutar abonnemanget via Mina Sidor på hallon.se.
  • Comviq: Ingen uppsägningstid. Abonnemanget avslutas när innevarande betalningsperiod löpt ut. För att säga upp ditt abonnemang kontaktar du Comviqs kundservice på telefon 0772-21 21 21.
  • Telenor: Abonnemang som tecknades efter 1 maj 2014 har 1 månads uppsägningstid. Abonnemang som tecknades innan 1 maj 2014 har tre månaders uppsägningstid. Du säger upp ditt avtal genom att kontakta Telenors kundservice på telefon 020-222 222.
  • Telia: 1 månads uppsägningstid. Du säger upp ditt avtal genom att kontakta Telias kundtjänst på telefon 90 200.
  • Tele2: 1 månads uppsägningstid. Du avslutar ditt abonnemang genom att kontakta kundservice på telefonnummer 0772-252525.
  • Tre: 1 månads uppsägningstid. Ring 300 från din mobiltelefon eller 0735-300 400 för att säga upp ditt abonnemang.

Vanliga frågor och svar om att byta mobiloperatör

Hur byter jag mobiloperatör?

Det är enkelt att byta mobiloperatör. Teckna bara ett nytt abonnemang hos den operatör du önskar bli kund hos och välja nummerflytt. Din nya operatör kommer då sköta allt från uppsägning till överflyttning av nummer.

Vilken mobiloperatör ska jag byta till?

Det beror helt på vad du har för behov. Olika operatörer är bra på olika saker. Är det främst en lägre månadskostnad du är ute efter bör du välja en virtuell operatör, som Hallon eller Vimla. Du hittar de billigaste operatörerna här.

Måste jag byta simkort när jag byter operatör?

Ja, det måste du. När du byter från en operatör till en annan får du det nya simkortet hemskickat till dig. Detta måste sättas i telefonen för att det nya abonnemanget ska funka.

Kan jag behålla mitt nummer när jag byter operatör?

Jajamän. När du tecknar ett abonnemang hos din nya operatör kan du välja att få numret flyttat. Din gamla operatör är skyldig att lämna ifrån sig numret och du behöver inte göra något, utan processen sker automatiskt.

Hur lång tid tar en nummerflytt till en ny operatör?

En nummerflytt från en operatör till en annan tar vanligtvis 3-5 dagar, men kan också gå fortare än så. På den här sidan har vi samlat all information du behöver om nummerflytt.