Om du byter abonnemang och vill behålla ditt telefonnummer så kan du begära att operatören gör en nummerflytt av ditt nummer. Det kallas även att portera numret och betyder att du kan ha kvar samma nummer oavsett vilken operatör du väljer. Din operatör är skyldig att flytta ditt nummer till en ny operatör, men din nya operatör har dock ingen skyldighet att ta över det gamla numret.

Nummerflytt från tidigare operatör

Din tidigare operatör har en skyldighet att kostnadsfritt flytta ditt nummer när du väljer att byta operatör. De får alltså inte ta betalt för att portera ditt nummer.

Nummerflytt till ny operatör

Din nya operatör har ingen skyldighet att ta emot ditt gamla nummer. Du bör därför kontrollera om de kommer att ta emot ditt nummer innan du tecknar något avtal hos dem. Om operatören går med på att ta över ditt telefonnummer så har de rätt att ta ut en avgift för nummerporteringen. Det bör då stå med i avtalet att du debiteras för tjänsten.

Flytta numret innan uppsagt avtal

När ditt tidigare avtal har avslutats så kan du inte längre flytta ditt nummer. Du behöver alltså begära en nummerflytt innan ditt gamla abonnemang är avslutat. Du riskerar annars att förlora ditt telefonnummer då numret tillfaller den gamla operatören.

Säg inte upp ditt tidigare avtal innan du vet att den nya operatören kan ta över ditt gamla nummer. En nummerflytt räknas ofta som en uppsägning av avtalet, så innan du säger upp avtalet bör du kontrollera hur lång bindningstid och uppsägningstid du har kvar.

Fast telefoni och mobiltelefoni

Om du byter tjänst mellan ett mobilnät och ett fast nät så har du inte rätt att flytta ditt nummer. Olika operatörer använder olika typer av nät, vilket gör att porteringsprocessen och handläggningstiden kan skilja sig. Om du byter från fast till mobilt nät så finns inga krav på hur lång tid som flytten får ta.

Om du byter mellan samma nät får inte bytet ta längre tid än 3 arbetsdagar. Tiden räknas från att den nya operatören har begärt att få telefonnumret till dess att det är överflyttat till operatören.

Nummerflytt av kontantkort

Du kan ofta flytta ditt nummer även om du har ett kontantkort. Kontantkortet behöver då vara registrerat hos den tidigare operatören för att en ny operatör ska kunna ta över numret.

Problem vid nummerflytt

Du ska i första hand kontakta din nya operatör om nummerflytten inte fungerar.

Om den nya operatören inte har skickat en begäran om nummerflytt så kan inte numret porteras. Om något annat problem har uppstått bör de kunna ge dig information om varför porteringen inte har kunnat genomföras.

Du kan även kontakta din tidigare operatör för att se varför numret inte har flyttats. Om det inte löser sig så ska du göra ett skriftligt klagomål till både den gamla och nya operatören.

Så gör du en nummerflytt

  • Kontrollera att den nya operatören kan ta över ditt gamla nummer
  • Kontrollera hur lång bindningstid och uppsägningstid du har kvar hos din gamla operatör
  • Be din nya operatör att göra en nummerflytt på ett önskat datum (förslagsvis i anslutning till att din bindningstid och uppsägningstid löper ut)
  • Begär nummerflytt hos din nya operatör innan ditt gamla abonnemang är avslutat

Operatörer och nummerflytt

Tre: Logga in på Mitt3 för att begära nummerflytt från din gamla operatör.

Tele2: När du tecknar ett nytt abonnemang klickar du i att du vill behålla ditt befintliga nummer. Ett verifierings-sms skickas till dig för att säkerställa att numret är ditt.

Telia: Vid tecknande av nytt abonnemang kan du välja att klicka i att du önskar behålla ditt nummer. Vill du flytta över ett nummer från ditt kontantkort behöver du kontakta Telias kundtjänst.

Telenor: Tecknar du nytt abonnemang kan du klicka i att du vill behålla ditt befintliga nummer. Om du redan har ett abonnemang och vill flytta ditt nummer så kan du ringa Telenors kundtjänst.

Halebop: När du beställer nytt abonnemang kan du klicka i att du vill behålla ditt befintliga nummer. Ett verifiering-sms skickas till dig för att säkerställa att du har numret.

Vimla: När du beställer nytt abonnemang kan du klicka i att du vill behålla ditt gamla nummer. Vill du flytta ett nummer i efterhand skickar du ett mejl till hej@vimla.se.

Comviq: Beställer du nytt abonnemang kan du klicka i att du vill behålla ditt tidigare nummer. Numret på ditt nya sim-kort aktiveras automatisk efter 17 dagar, men du kan själv aktivera det tidigare genom att logga in på comviq.se.

Hallon: Vid nytecknande av abonnemang skriver du in telefonnumret du önskar behålla.