Kan jag överlåta mitt mobilabonnemang?

I vanliga fall så går det bra att överlåta sitt mobilabonnemang utan problem. En överlåtelse innebär att du låter en annan person ta över ditt nuvarande abonnemang. När den andra personen ska ta över ditt abonnemang innebär det att denne tar över samma regler som gällde när abonnemanget tecknades. Det blir alltså samma regler som gäller vid ett nytt mobilabonnemang,

Hos vissa mobiloperatörer är det gratis att göra en överlåtelse medans det hos andra leverantörer kostar det upp till 250 kronor för överlåtelsen. Du ser enklast hur din operatör ställer sig till överlåtelse genom att besöka operatörens hemsida.

Överlåtelseblankett för mobilabonnemang

För att överlåta ett abonnemang så behöver både den som ska överlåta och den som ska överta mobilabonnemanget fylla i en överlåtelseblankett. Detta är för att det ska bli ett giltigt byte. Det är inte krångligt utan går relativt snabbt och smidigt. För att överlåtelsen ska gå igenom krävs det att personen som ska ta över mobilabonnemanget är myndig, har genomgått kreditkontroll hos operatören samt är folkbokförd i Sverige.

Vid en överlåtelse är det viktigt att se så att rabatter och separata tjänster är intakta efter överlåtelsen eftersom dessa i vissa fall kan upphöra att gälla. Se noga över vad som gäller för just din mobiloperatör. Prata gärna med din operatör innan du genomför överlåtelsen samt se noga över avtal och abonnemang. När du gjort detta så är det bara att skriva på och skicka in överlåtelseblanketten, och snart är överlåtelsen gjord. Pris, surf, samtal, SMS/MMS samt abonnemangstiden ska vara likvärdiga för den som tar över abonnemanget.

Överlåta mobilabonnemang utan bindningstid

Idag finns det en uppsjö av abonnemang utan bindningstid, och dessa är svåra att överlåta till en annan person. Det är i dessa fall enklare att avsluta mobilabonnemanget och istället starta ett nytt abonnemang till personen som skulle ta över abonnemanget. Innan du gör avslutar ditt abonnemang ska du självklart se över om det går att överlåta abonnemanget trots att det inte har någon bindningstid. Olika operatörer har olika villkor, så för att få full koll på vad som gäller hos just din operatör så ska du besöka din operatörs hemsida eller kontakta deras kundtjänst.

Varför överlåta ett mobilabonnemang?

Det finns flera anledningar till att man kan vilja överlåta ditt mobilabonnemang

  • Bindningstiden är lång och man utnyttjar inte abonnemanget till fullo
  • Du betalar för mer än du behöver
  • Någon annan har mer nytta av din prisplan och du kan tänka dig att skaffa ett annat abonnemang med andra villkor
  • Du har flyttat (både inom Sverige eller till utlandet) och operatören som du har abonnemang hos har inte bra täckning eller en fördelaktig prisplan på din nya ort
  • Du vill avsluta abonnemanget men inte betala klumpsumman för de kvarvarande månaderna av bindningstiden