Kan jag överlåta mitt mobilabonnemang?
I vanliga fall så går det bra att överlåta sitt mobilabonnemang utan problem. En överlåtelse innebär att du låter en annan person ta över ditt nuvarande abonnemang. När den andra personen ska ta över ditt abonnemang innebär det att denne tar över samma regler som gällde när abonnemanget tecknades. Det blir alltså samma regler som gäller vid ett nytt mobilabonnemang,
För de flesta privatpersoner är det gratis att göra en överlåtelse hos de flesta operatörerna, men i vissa fall tar operatören ut en avgift. En överlåtelse kan kosta upp till 500 kronor beroende på omständigheter, abonnemang och operatör. Du ser enklast hur din operatör ställer sig till överlåtelse genom att besöka operatörens hemsida.
Operatörer som tillåter överlåtelse
Alla operatörer tillåter inte överlåtelse. Lågprisoperatörer som endast erbjuder abonnemang utan bindningstid till fast pris tillåter till exempel inte överlåtelse i samma utsträckning som andra operatörer. Men det finns förstås undantag.
Överlåtelseblankett för mobilabonnemang
För att överlåta ett abonnemang så behöver både den som ska överlåta och den som ska överta mobilabonnemanget fylla i en överlåtelseblankett. Detta är för att det ska bli ett giltigt byte. Det är inte krångligt utan går relativt snabbt och smidigt. Om man har tillgång till BankID kan man i de flesta fall skriva under blanketten online. Blanketten får man genom att logga in på Mina sidor hos sin operatör, kontakta kundtjänst eller besöka en av operatörens butiker. Om någon av parterna saknar BankID går det även bra att skriva ut överlåtelseblanketten, fylla i den, sen skicka den till operatören med den vanliga posten. För att överlåtelsen ska gå igenom krävs det att personen som ska ta över mobilabonnemanget är myndig, har genomgått kreditkontroll hos operatören samt är folkbokförd i Sverige.
Vid en överlåtelse är det viktigt att se så att rabatter och separata tjänster är intakta efter överlåtelsen eftersom dessa i vissa fall kan upphöra att gälla. Se noga över vad som gäller för just din mobiloperatör. Prata gärna med din operatör innan du genomför överlåtelsen samt se noga över avtal och abonnemang. När du gjort detta så är det bara att skriva på och skicka in överlåtelseblanketten, och snart är överlåtelsen gjord. Pris, surf, samtal, SMS/MMS samt abonnemangstiden ska vara likvärdiga för den som tar över abonnemanget.
Hur lång tid tar det att överlåta ett mobilabonnemang?
Hur lång tid det tar att flytta numret och abonnemanget till den nya ägaren varierar från operatör till operatör. Om man fyller i blanketten online med BankID går det ofta snabbare än om man skickar in blanketten med den vanliga posten. I vissa fall tar flytten bara ett par dagar innan den är klar, medan det i andra fall kan ta upp till ett par veckor. När överlåtelsen är klar får man ett sms eller ett mejl med information om att överlåtelsen är genomförd och klar. Kontrollera hur lång tid överlåtelsen tar för just din operatör på deras hemsida eller kontakta kundtjänst.
Överlåta mobilabonnemang utan bindningstid
Idag finns det en uppsjö av abonnemang utan bindningstid, och dessa är svåra att överlåta till en annan person. Det är i dessa fall enklare att avsluta mobilabonnemanget och istället starta ett nytt abonnemang till personen som skulle ta över abonnemanget. Innan du avslutar ditt abonnemang ska du självklart se över om det går att överlåta abonnemanget trots att det inte har någon bindningstid. Olika operatörer har olika villkor, så för att få full koll på vad som gäller hos just din operatör så ska du besöka din operatörs hemsida eller kontakta deras kundtjänst.
Överlåta företagsabonnemang
Det går även bra att överlåta företagsabonnemang. Den enda skillnaden brukar vara vilken blankett som behöver fyllas i, annars brukar proceduren vara den samma.
Ta över ett abonnemang när någon avlidit
Om någon avlider kan man som anhörig välja om man vill avsluta personens mobilabonnemang eller överlåta det till någon annan. Ett mobilabonnemang avslutas inte automatiskt när någon går bort, istället måste man som anhörig välja hur man ska göra med abonnemanget. Om det är en lång bindningstid kvar på abonnemanget kan det vara en bra lösning att själv ta över det eller låta någon annan nära anhörig ta över de. I de flesta fall har operatörerna som tillåter överlämning av mobilabonnemang speciella rutiner när det kommer till överlåtelse vid dödsfall. Därför är det viktigt att man kontaktar operatören och diskuterar vad det finns för möjligheter.
Mobilabonnemang tillhör den avlidna personens dödsbo. I ett dödsbo ingår alla personens tillgångar, tillhörigheter, avtal, abonnemang och skulder. Det är de närmast anhöriga som tar över dödsboet och väljer hur det ska hanteras. Vissa operatörer tillåter en att avsluta abonnemanget i förtid om personen avlider, men så är inte alltid fallet.
Andra typer av abonnemang
Mobilabonnemang är inte den enda typen av abonnemang som man kan överlåta. De operatörer som erbjuder andra tjänster, som bredband, tv och fast telefoni, brukar även tillåta överlåtelse av dessa om de tillåter överlåtelse av mobilabonnemang. Även andra företag, som inte säljer mobiltelefonitjänster, tillåter förstås överlåtelse av sina abonnemang. En överlåtelse av en annan typ av abonnemang, till exempel bredband, tar i de flesta fall lite längre tid än en överlåtelse av ett mobilabonnemang. Det kan ta mellan ett par dagar upp till en månad.
Varför överlåta ett mobilabonnemang?
Det finns flera anledningar till att man kan vilja överlåta ditt mobilabonnemang
- Bindningstiden är lång och man utnyttjar inte abonnemanget till fullo
- Du betalar för mer än du behöver
- Någon annan har mer nytta av din prisplan och du kan tänka dig att skaffa ett annat abonnemang med andra villkor
- Du har flyttat (både inom Sverige eller till utlandet) och operatören som du har abonnemang hos har inte bra täckning eller en fördelaktig prisplan på din nya ort
- Du vill avsluta abonnemanget men inte betala klumpsumman för de kvarvarande månaderna av bindningstiden
- Personen som hade abonnemanget har avlidit
Vanliga frågor och svar om överlåtelse av abonnemang
Vad betyder överlåtelse av abonnemang?
Överlåtelse av abonnemang betyder att du ger en annan person tillåtelse att ta över ditt mobilabonnemang. Det innebär att personen tar över abonnemanget med befintliga villkor.
Hur gör jag för att överlåta abonnemang?
Först och främst bör du kolla så att din operatör tillåter överlåtelse. Det är nämligen inte alla som gör det. Får du grönt ljus fyller du i en överlåtelseblankett som du hittar på din operatörs hemsida.
Kan vem som helst ta över mitt abonnemang?
Nej, operatörerna ställer krav på den som tar över abonnemanget. Personen måste vara myndig, folkbokförd i Sverige och passera kreditkollen. Det är med andra ord samma krav på att ta över ett abonnemang som att teckna ett nytt.
Kostar det något att överlåta abonnemang?
Det beror på vilken operatör det rör sig om. I de allra flesta fall är det helt gratis att göra en överlåtelse, men vissa operatörer kan ta en avgift. Innan du ansöker om överlåtelse bör du kolla upp hur det ligger till hos just din operatör.
Varför ska jag överlåta abonnemang?
Det kan finnas flera anledningar till att överlåta abonnemang. En av de vanligaste är att du tidigare stått på ett abonnemang för ditt barn, som nu har fyllt 18. Då kan du överlåta abonnemanget så att barnet får stå som betalningsansvarig för abonnemanget.