De allra flesta av oss har stött på Klarna när vi ska handla online – eller i butik för den delen. Klarna är ett svenskt fintechbolag som på många sätt har revolutionerat hur vi betalar online. Nu ger sig Klarna in i mobilbranschen och lanserar mobilabonnemang i USA.
Klarnas mobilabonnemang
I ett pressmeddelande har svenska Klarna meddelat att de lanserar en mobiltjänst i USA med mobilabonnemang i samarbete med företaget Gigs. Klarnas abonnemang kommer i en variant med obegränsad data i 5G samt obegränsade samtal och sms. Det tillkommer inga avgifter för att aktivera eller avsluta abonnemanget, och det har stöd för eSim. Abonnemanget kommer att kosta 40 dollar i månaden och mobiltäckningen levereras av AT&T.
Till en början lanseras abonnemanget endast i USA, men Storbritannien och Tyskland står näst på tur. Huruvida abonnemanget kommer till Sverige är ännu oklart.

Klarna vill göra mobilbranschen lättare – med sitt eget abonnemang
Klarna är känt för sina smidiga och enkla betallösningar. I svenska nätbutiker är nästan alltid Klarna ett betalalternativ – och man kan även handla direkt i Klarnas app.
Appen är grunden för det nya abonnemanget. I appen ska man nämligen snabbt och smidigt kunna byta abonnemang till Klarna – mobilnumret flyttas och abonnemanget aktiveras med bara några få tryck på skärmen.
Sebastian Siemiatkowski, VD och grundare för Klarna, säger att mobilabonnemangen är ytterligare ett steg mot att göra Klarna till en heltäckande neobank.
”Klarna har i över 20 år hjälpt konsumenter att spara tid och pengar samt minska den ekonomiska oron. Med mobilabonnemang tar vi det ett steg längre, samtidigt som vi fortsätter att utveckla vårt neobankerbjudande. Konsumenter känner redan till och älskar Klarnas supersmidiga tjänster – och nu kan de, med ett tryck i Klarna-appen, komma igång med sitt nya mobilabonnemang. Inga krångel, inga dolda avgifter – bara riktigt bra värde.”
Svårt att byta mobilabonnemang – i USA
Anledningen till att Klarna väljer att lansera tjänsten just i USA, och inte Sverige, beror på att många amerikaner tycker att det är svårt och krångligt att byta abonnemang.
Klarnas abonnemangsidé liknar hur många av de svenska abonnemangen redan fungerar – ett enkelt obegränsat abonnemang, med stöd för eSim, utan några dolda avgifter, där ditt befintliga telefonnummer enkelt flyttas över till det nya abonnemanget och där allt kring abonnemanget kan skötas i en och samma app. Kanske har Klarna inspirerats av operatörer som Hallon, Vimla, Fello och Chilimobil på den svenska marknaden?