Du vill byta mobilabonnemang, men är osäker på när ditt nuvarande faktiskt tar slut. Måste du vänta till ett visst datum, eller kan du säga upp det när som helst? Och vad händer om du säger upp ditt abonnemang för tidigt?

I den här guiden får du svar på hur du tar reda på när ditt abonnemang löper ut, vad bindningstid och uppsägningstid egentligen innebär – och hur du undviker att betala för dubbla abonnemang av misstag.

När tar ett mobilabonnemang slut – egentligen? 

Ett mobilabonnemang förnyas vanligtvis månad för månad – tills du själv väljer att säga upp det. Det innebär att mobilabonnemang i de allra flesta fall inte ”går ut”, utan fortsätter att löpa tills det aktivt avslutas. 

Det finns dock ett par olika tidsbegränsningar som kan vara bra att ha koll på när det kommer till mobilabonnemang – uppsägningstid och bindningstid. Dessa tittar vi närmare på nedan. 

Bindningstid och uppsägningstid – för mobilabonnemang

Ett mobilabonnemang kan ha två olika typer av tidsbegränsningar som är viktiga att hålla koll på – bindningstid och uppsägningstid. Dessa två begrepp kan ofta blandas ihop, men de har faktiskt två helt olika innebörder och kan göra stor skillnad för när ditt abonnemang faktiskt avslutas – och för hur mycket du behöver betala.

  • Bindningstid är den period du förbinder dig att ha abonnemanget. Under den tiden kan du inte avsluta det utan att betala för resterande månader. Många operatörer erbjuder idag abonnemang utan bindningstid, men den förekommer fortfarande – särskilt om du köper en mobiltelefon på avbetalning eller tar del av en kampanj med lägre pris mot att du binder dig en viss tid. Bindningstiden kan vara allt från 12 till 36 månader.
  • Uppsägningstid är den tid som abonnemanget fortsätter att gälla efter att du har sagt upp det. Du betalar alltså för den tiden även om du inte längre använder abonnemanget. För mobilabonnemang är en månads uppsägningstid vanligast, men vissa operatörer erbjuder ingen uppsägningstid alls.

Bra att veta! För avtal som ingåtts efter den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara max 1 månad. 

Mask Group

Vi tittar på ett exempel för att göra det tydligt: 

Du skaffar dig ett mobilabonnemang den 1 januari 2025 som har 24 månaders bindningstid och en uppsägningstid på 1 månad. 

Scenario 1 – du säger upp abonnemanget efter bindningstiden

Den 1 juli 2027 bestämmer du dig för att säga upp abonnemanget. Bindningstiden gick ut den 31 december 2026. Med 1 månads uppsägningstid avslutas ditt abonnemang den 1 augusti 2027.

Scenario 2 – du säger upp abonnemanget under bindningstiden 

Du säger upp abonnemanget den 1 juli 2025. Bindningstiden löper till den 31 december 2026, så du måste betala månadskostnaden varje månad fram till dess. Alternativt kan du be om en slutfaktura och betala hela den återstående bindningstiden på en gång. 

mobilabonnemang

Så kontrollerar du uppsägningstid 

Du kan kolla om du har någon bindningstid eller uppsägningstid på ditt abonnemang genom att: 

  • Logga in på Mina Sidor antingen på din operatörs hemsida eller via deras app.
  • Kontrollera ditt avtal som du skrev på när du tecknade ditt abonnemang.
  • Kontakta kundtjänst och be dem kontrollera vilka tider som gäller för dig.

Om du är osäker på när du tecknade ditt avtal kan du ofta se det i din första faktura eller i bekräftelsemejlet från operatören.

Så säger du upp ditt mobilabonnemang

Om du vill säga upp ditt mobilabonnemang kontaktar du din operatör, gärna skriftligt, och berättar att du vill avsluta ditt abonnemang. 

Om du har bindningstid kvar kan du be om en slutfaktura, annars behöver du bara förhålla dig till uppsägningstiden. 

Bra att veta! Om du skaffar ett nytt mobilabonnemang och väljer att flytta över ditt nuvarande nummer kommer din nya operatör att säga upp ditt gamla avtal. 

Jämför operatörers bindnings- och uppsägningstid

I tabellen nedan listar vi operatörernas uppsägningstider och bindningstider – om du beställer ett mobilabonnemang.

Operatör
Bindningstid
Uppsägningstid
Fello Ingen 1 månad
Vimla Ingen Max 1 månad
Hallon Ingen Max 1 månad
Chilimobil Ingen Max 1 månad
Comviq Ingen Max 1 månad
Halebop Ingen 1 månad
Telia Ingen 1 månad
Tre Ingen 30 dagar
Telenor Ingen 1 månad
Tele2 0 – 24 månader 1 månad

Tänk på! Bindningstiden kan se annorlunda ut beroende på avtal och kampanj. Tiden vi har satt i tabellen är den generella bindningstiden hos operatören. Kontrollera alltid ditt eget avtal för att vara säker på vad som gäller för just dig.

Vanliga misstag – som kan kosta dig onödiga pengar

Author Image

Skriven av

Yrsa Walldén

Fact Checker Image

Granskad av

Fredrik Falkengren