Om man har ett mobilabonnemang med begränsad surfmängd varje månad vill man ibland se över hur mycket surf som finns kvar att använda innan den nya potten fylls på. Varje operatör har olika tillvägagångssätt för hur man ser över sin surfmängd.
Vi guidar dig till hur man ser över surfmängden som är kvar hos alla operatörer och direkt i din smartphone från iPhone eller Samsung.
Kontrollera surfmängd
Hos många operatörer loggar man in via operatörens hemsida eller app för att se förbrukningen av data på ens abonnemang eller kontantkort. Där brukar man även kunna köpa till extra datamängd om man skulle behöva.
Så här gör du för att se hur mycket surfdata som finns kvar hos alla operatörer.
Hallon
Om man är kund hos Hallon kan man se över sin surfdata med hjälp av Mina sidor. Mina sidor besöker man med sin webbläsare eller med Hallons app.
I webbläsaren besöker du Hallons hemsida, sen trycker du på menyn till höger och väljer Logga in. Logga in med BankID eller lösenord. Som inloggad får du en tydlig överblick över abonnemang, kontantkort och surfmängd som finns kvar på respektive på första sidan. Här kan du även välja att fylla på med extra surfdata om du vill.
Hallons applikation kan du tanka ner i App Store om du har en iPhone eller Google Play om du har en modell med Android. Det första du ser i appen är tjänster hos Hallon och hur mycket surfdata du har kvar. Här kan du köpa mer surfdata om du skulle behöva.
Vimla
Vimla erbjuder sina kunder att kontrollera hur mycket surfdata de har kvar att förbruka under månaden via Mitt Vimla. Mitt Vimla kan man antingen besöka via sin webbläsare eller Via Vimlas app.
Kontrollera hur mycket surfdata du har kvar på ditt mobilabonnemang hos Vimla via Mitt Vimla. I webbläsaren besöker du Vimlas hemsida. Tryck sedan på Mitt Vimla i hörnet till höger. Logga in med BankID eller din e-postadress och lösenord. På första sidan ser du dina tjänster från Vimla och hur mycket surfdata du har kvar. Under fliken Förbrukning i menyn till höger kan du se hur mycket surfdata du använt varje dag och varje månad. Om du vill köpa mer surfdata trycker du på Ändra ditt abonnemang i menyn till höger. Välj sedan Köp mer surf.
Vimlas app laddar du ner i App Store för iPhone och Google Play för Android. När du har loggat in i appen ser du dina abonnemang och hur mycket surfdata du har kvar på första sidan. Använd menyn för att kontrollera förbrukning eller fylla på med mer data.
Fello
Som kund hos Fello kan man kontrollera hur mycket surfdata man har kvar på två olika sätt: man kan skicka ett meddelande från sin mobiltelefon eller besöka Mina sidor.
Skriv ett meddelande från mobiltelefonen du vill kontrollera surfmängd på till 2222. I meddelandet skriver du bara saldo. Du får ett svar från Fello med information om hur mycket surfdata du har kvar för månaden.
Man kan också besöka Mina sidor. Besök Fellos hemsida och tryck på Mina sidor högst upp till höger. Logga in eller skapa ett konto. Här kan du sina dina tjänster och all din förbrukning.
Halebop
Hos Halebop kan man se över hur mycket surf man har kvar på två sätt: genom knappsatsen på mobilen eller via Mitt Halebop.
För att se över surfmängd via knappsatsen trycker man in *101# , sen trycker man på luren. Nu får man besked om surfmängd, samtal och meddelanden.
Man kan även se hur mycket surfdata man har kvar via Mitt Halebop. Logga in via webbläsare eller Halebops app. Här får du en tydlig överblick över dina tjänster och hur mycket datamängd du har kvar.
Chilimobil
Logga in på MittChili via Chilimobils hemsida eller ladda ner appen MittChili via App Store eller Google Play för att se hur mycket surfdata du har kvar att använda under månaden. Du loggar in med BankID. Om du behöver mer surf kan du även fylla på ditt mobilabonnemang här.
Comviq
Besök Mitt Konto på Comviqs hemsida eller med Comviqs app för att se hur mycket surfdata du har kvar. Du loggar in med e-post och lösenord eller BankID. Informationen syns tydligt på första sidan.
My Beat
Som kund hos My Beat skickar man ett mess till 076 514 63 59 med meddelandet Saldo om man vill veta hur mycket surfdata man har kvar för månaden. Man får då ett svar med information. Man k an även logga in i appen My Beat och gå in under fliken ”Mitt abonnemang” för att se saldo.
Om man vill fylla på med extra surfdata kan man göra det i appen eller så kontaktar man kundtjänst via telefon, chatt eller mejl så får man hjälp med det.
Tre
Kontrollera din dataförbrukning och surfmängd via Mitt3. Logga in på Tres hemsida eller med Tres app. Välj BankID eller lösenord för inloggning. När du är inloggad kan du se dina tjänster hos Tre. Välj tjänsten du vill få koll på för att se surfen du använt och hur mycket du har kvar.
Katshing
För att kontrollera hur mycket surfdata man har använt som kund hos Katshing loggar du in på Mitt Katshing i en webbläsare. Under rubriken Förbrukning hittar du mängden data som finns kvar. Du loggar in med BankID.
Tele2
Om du vill ta reda på mängden surfdata du har kvar hos Tele2 på ditt mobilabonnemang kan du skicka ett mess från telefonen till nummer 72661 med meddelandet DATA. Då får du ett meddelande tillbaka med info om saldo.
Du kan även besöka Mitt Tele2, antingen via webbläsare eller Tele2s app. Här kan du kontrollera hur mycket surf du har kvar på ditt mobilabonnemang eller mobila bredband. Här kan du även köpa mer data.
Telenor
Kontrollera din surfdata och ditt saldo på Mitt Telenor. Logga in via Telenors hemsida eller via deras app. Inloggad får du en överblick över ditt abonnemang och din förbrukning. Här kan du även fylla på med extra surfdata om den skulle vara slut.
Telia
Om du har mobila tjänster hos Telia loggar du in på dina sidor, Mitt Telia. Välj den tjänst du vill se över surfmängden på. Nu kan du se hur mycket surfdata du har kvar att surfa upp under månaden.
Om du har din telefon med mobilabonnemanget i handen kan du även skicka ett meddelande till 4466. I meddelandet skriver du surfmängd. Nu får du ett svar från Telia med den mängd surfdata som återstår.
Fyll på surfmängd
Vill du fylla på med mer surfdata på ditt kontantkort eller mobila bredband kan du snabbt och lätt göra det via Telias hemsida.
Se använd data i din telefon
Direkt i din mobiltelefon kan du se hur mycket data du har förbrukat. Där kan man få en överblick över hur mycket de olika apparna man använder drar och hur mycket man använder totalt.
Om man ska skaffa ett nytt mobilabonnemang är denna funktion i telefonen ett bra redskap för att se hur mycket data man behöver i sitt abonnemang. Och om man vill dra ner på sin användning kan man se vilka appar man ska begränsa sin användning i. Appar som brukar dra mycket är Instagram, Youtube, TikTok och Facebook – alltså appar man besöker flera gånger om dagen och som strömmar videor i hög upplösning.
iPhone
Du kan få en överblick över den data du använder på din iPhone i telefonens inställningar.
- Välj appen Inställningar
- Tryck på Mobilnät
- Skrolla ner till Mobildata
Under Mobildata ser du hur mycket mobildata du har använt totalt under perioden. Du får dessutom en överblick över apparna du använder och dess dataförbrukning. Här kan du även välja att stänga av mobildata för appar genom att slå av den gröna knappen bredvid appen. Då kommer appen bara kopplas upp när du har tillgång till WiFi.
Samsung
Med en Samsung-mobil kan du se din dataanvändning under Inställningar i huvudmenyn.
- Tryck på huvudmenyn
- Välj Inställningar
- Välj Anslutning
- Välj Dataanvändning
- Välj Användning av mobildata
Nu kan du se hur mycket data din mobiltelefon har använt den senaste månaden. Du kan även välja att se äldre månader för att se din dataanvändninng över tid. I en lista ser du även hur mycket data dina olika appar har använt.
Vanliga frågor och svar om mobilsurf
Hur kontrollerar jag min surfmängd hos min operatör?
De flesta operatörer har gjort det enkelt för dig att se hur mycket surf som ingår i ditt abonnemang, din dataförbrukning och sparade gigabyte. Vanligtvis hittar du information under ”Mina sidor” på operatörens hemsida eller app.
Kan jag fortsätta surfa när surfmängden tar slut?
Om din månatliga surf tar slut kan vanligtvis du inte fortsätta surfa, såvida du inte har sparad surf. Det finns dock en operatör som möjliggör surf även när din datamängd tar slut. Läs mer om Katshing och deras erbjudande nonstop surf här.
Hur fyller jag på med extrasurf?
Du kan fylla på med mer surf via ”Mina sidor” hos din operatör. Har du inte tillgång till någon alternativ internetanslutning än den som finns i telefonen kan du hos de flesta operatörer skicka ett sms för att fylla på surfen.
Kan jag spara oanvänd surf för att använda senare?
Många operatörer erbjuder möjligheten att spara surf, men inte alla. Om det här en funktion som är viktig för dig kan du välja Hallon, Vimla, Fello, med flera. Här hittar du några av de mest prisvärda abonnemangen just nu.
Hur ser jag hur mycket mobildata jag använt under en månad?
Du kan kontrollera använd datamängd hos din operatör, men också direkt i din mobiltelefon. Det fungerar lite olika beroende på vilket operativsystem din telefon använder. Spana in den här guiden för att lära dig hur du gör!